Engelsk storbyskole ble inspirert av Lier videregående

Ressurssenteret for elever med autismespekterdiagnoser ved Lier videregående fikk storfint besøk fra London. Snart skal de norske elevene selv til England.

To ungdommer på akebrett - Klikk for stort bildeKristine fra Lier og Leo fra London, sammen i akebakken. Lier videregående skole / West London College

Det var elever og ansatte fra Inclusive Learning ved West London College som besøkte Lier videregående skole. Ressurssenteret for elever med autismespekterdiagnoser var vertskap.

– Det har vært gøy, interessant og lærerikt å ha besøk. Jeg har gledet meg til dette et helt år, og vi har hatt flere videomøter før de kom, sier Vilde (17).

Behov for tilrettelegging - ingen hindring

Gjennom utdanningsprogrammet Erasmus+ tilbyr Lier videregående skole internasjonal utveksling ved alle sine studieprogram.

Utvekslingen med West London College åpner for helt nye opplevelser og mestring for en gruppe som i utgangspunktet har behov for mye forutsigbarhet. Her reiser elevene fra ressurssenteret sammen med ansatte de kjenner, som kan tilrettelegge og skape trygge rammer under utenlandsturene.

Dette passer godt med Erasmus-programmets overordnede målsetning om inkludering; det å gi alle grupper kvalitet i utdanningen.

Lærer sosiale ferdigheter for å ta del i arbeidslivet

Elevene ved ressurssenteret på Lier gjennomfører det yrkesfaglige studieløpet Salg, service og reiseliv. Her lærer de både fag og sosiale ferdigheter som er viktige for å kunne stå i jobb.

Kontaktlærer Monika Våreid. Johanne Reiersrud / Buskerud fylkeskommune

– Det å planlegge og gjennomføre et tredagersbesøk er midt i blinken for dette studieprogrammet, sier Monika Våreid, kontaktlærer ved Lier videregående skole.

De siste ukene har forberedelsene til besøket vært en stor del av undervisningen deres.

– Jeg er stolt av hvordan elevene våre har tatt vertskapsrollen. De har taklet utfordringer underveis, og virkelig tatt steg ut av komfortsonen.

– Ikke minst har de fått bruke engelsk språk og blitt kjent med elever fra et annet land. Alt dette gir mestringsfølelse, og er med å forberede dem til både arbeidslivet og til de selv skal reise til London i mars.

Holdt kurs på engelsk

Vilde (17) har vært vertskap. Johanne Reiersrud / Buskerud fylkeskommune

Under besøket har gjestene fra London blant annet fått oppleve norsk vinteraktivitetsdag, jobbet i lærebedrift og hatt felles undervisning med elevene ved skolen.

En av læringsaktivitetene var å lære å tilberede kaffe i kaféen som elevene på ressurssenteret drifter til vanlig.

– I går holdt jeg kaffekurs for en hel gruppe, på engelsk. Jeg hadde øvd på alt jeg skulle si, men det gikk mye bedre enn jeg hadde trodd. De fleste fikk til det jeg lærte dem også, sier Vilde fornøyd.

I mars er det hennes tur til å besøke West London College, sammen med elever og ansatte fra Lier.

– Nå gleder jeg meg enda mer til å dra til London. Jeg har alltid hatt lyst til å dra dit. Der får vi prøve ut det å bo i et helt nytt land, sier hun.

tre ungdommer i kjøkkenet - Klikk for stort bildeGjestene fra London fikk prøve å lage kaffeskrubb på kjøkkenet. Lier videregående skole

– Minner for livet

Under vinteraktivitetsdagen fikk de britiske elevene både ake og oppleve snø for første gang.

Ifølge Leo (17) var dette det mest spennende med hele oppholdet, selv om hver dag har vært interessant.

– Det har vært fantastisk. Jeg har lenge ønsket å komme til Skandinavia, så jeg grep sjansen med en gang jeg fikk muligheten.

Under Norgesbesøket har han lært mer om norsk kultur, men også om tema som bærekraft, samisk kultur og vikinghistorie.

På tur i Norge: fem britiske elever, fem lærere, og deler av vertskapet fra Lier videregående skole. Johanne Reiersrud / Buskerud fylkeskommune

Lærerne David og Johan fullroser opplegger ved Lier videregående skole.

– De er langt fremme i måten de tilrettelegger for elevene. Selv om vi er en veldig annerledes skole i storbyen, tar vi med oss så mye inspirasjon tilbake, sier de.

Men for Leo var det altså akingen som toppet det hele.

– Jeg skulle gjerne gjort det igjen. Jeg har lyst til å komme tilbake til Norge, det har vært et minne for livet, sier Leo.